Planet-9 Porsche Forum banner
  • NOTICE - Before adding photos to posts on Planet-9, please review: Posting Photos on Planet-9

Zrób to sam: Wymiana płynu sprzęgła PDK i oleju przekładniowego bez użycia trybu napełniania PIWIS

1 reading
123K views 177 replies 33 participants last post by  jjrichar  
#1 · (Edited)
To jest instrukcja DIY, jak wymienić płyny w skrzyni biegów PDK 981 Boxster/Cayman bez użycia trybu napełniania PIWIS. Poziom trudności: Podobny do wymiany oleju silnikowego.

Zanim zacznę, mogę potwierdzić, że poniższa procedura działa. Porównałem poziom napełnienia, jaki osiągnąłem tą metodą, z użyciem trybu napełniania PIWIS. Są one identyczne, o ile tylko spuszczasz i napełniasz. Jestem przekonany, że byłoby tak samo, gdybyś wymieniał miskę olejową i filtr. Ale jeśli wykonujesz dalsze prace, być może opuszczasz korpus zaworu lub wymieniasz pakiet sprzęgła, będziesz musiał użyć trybu napełniania PIWIS.


Film z procesu wymiany płynu



Film wyjaśniający część procedury i porównujący poziom płynu za pomocą trybu napełniania PIWIS.



Umieściłem kilka ogólnych informacji przed przejściem do instrukcji DIY poniżej. Przepraszam za wszystkie słowa. Po prostu staram się spisać wszystko, co mam w głowie, na papier, aby ludzie czuli się komfortowo z tym procesem. TL;DR, przejdź do dołu, aby uzyskać instrukcję DIY.

Rozumiem, że ludzie będą niechętni do dotykania czegoś, co na pierwszy rzut oka wydaje się skomplikowane, a jeśli zostanie wykonane nieprawidłowo, niezwykle kosztowne. Mam nadzieję, że to, co napisałem poniżej, rozwieje nieco tajemnicę i da ci pewność siebie, aby zrobić to samemu. Standardowe zastrzeżenie: robisz to na własne ryzyko.

Pierwsza partia informacji dotyczy wymiany płynu sprzęgła. Poniżej znajduje się kilka informacji na temat wymiany oleju przekładniowego.

Procedura ta byłaby taka sama dla 911, ale skrzynia biegów jest odbiciem lustrzanym Boxstera/Caymana ze względu na odwrócenie orientacji silnika/skrzyni biegów.

Informacje poniżej pochodzą z wielu źródeł. Rozmawiałem z wieloma technikami Porsche i próbowałem wyssać z ich mózgów wszystkie informacje, jakie mogłem. Osobiście pracowałem dość intensywnie z automatami ZF przez wiele lat. Rozebrałem i przebudowałem skrzynie biegów, przebudowałem korpusy zaworów itp. i czuję się bardzo komfortowo z tym, co dzieje się w środku. Zrobiłem to samo, ale w mniejszym stopniu to samo z manualnymi skrzyniami biegów.

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów to połączenie automatycznej i manualnej skrzyni biegów. Podczas gdy biegi/dyferencjał są zbliżone do manualnych i używają standardowego oleju przekładniowego hipoidalnego, sprzęgło i zmiana biegów są prawie identyczne jak w automacie. Ta część skrzyni biegów wykorzystuje bardzo niską lepkość, wysoce specjalistyczny płyn, który jest podobny do ATF.

Olej przekładniowy to dowolny w pełni syntetyczny olej przekładniowy GL5 75W-90.
Płyn sprzęgła to płyn do automatycznej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. Wyszukaj w Internecie „DCT ATF”, aby uzyskać przykłady. Wielu producentów płynów to teraz robi.

Informacje o wymianie płynu sprzęgła

Wymiana płynu sprzęgła jest prawie identyczna jak w przypadku automatycznej skrzyni biegów i dotyczy tego w dużej mierze poniższa dyskusja.

Zobacz poniższy obraz. To prosty schemat tego, co dzieje się w części sterującej skrzyni biegów. To nie jest dokładnie to, jak rzeczy są ułożone w skrzyni biegów, ale pokazuje, jaki przepływ się dzieje.

Image



Po prostu:
- Na dnie skrzyni biegów w misce znajduje się duża kąpiel olejowa. Jest pełna płynu. Filtr znajduje się w płynie z wlotem blisko dna miski. W misce znajdują się bardzo mocne magnesy, które chwytają wszelkie cząstki żelaza krążące w płynie.

- Filtr nie jest jak filtr oleju silnikowego. Są one wykonane z mocnego materiału włóknistego, który nigdy nie wymaga wymiany. Nie jest przeznaczony do wychwytywania małych cząstek, tylko dużych rzeczy. Małe cząstki żelaza są wychwytywane przez magnesy. Inne cząstki, takie jak z tarcz ciernych sprzęgła, nadal krążą w płynie. To wszystko to gówno, które widzisz, gdy spuszczasz płyn.

- Płyn jest zasysany z miski przez pompę i wysyłany do korpusu zaworu. Pompa zawsze pompuje, jeśli silnik pracuje. Korpus zaworu to mózg. Kontroluje wszystko. Jest pełen małych aluminiowych tłoków, sprężyn, zaworów itp. Na końcu ma cewki, które kontrolują, gdzie płynie płyn. Cewki te są sterowane przez moduł sterowania skrzynią biegów.

- Korpus zaworu kontroluje przepływ płynu do sprzęgieł, siłowników zmiany biegów itp. Jeśli kiedykolwiek będziesz miał okazję przyjrzeć się korpusowi zaworu po otwarciu, zrób to. To cud nowoczesnej inżynierii. To, co jest jasne, gdy się na to patrzy, to jak precyzyjnie są obrabiane.


Układ miski i filtra
Image



Utrzymywanie dobrego oleju w tym systemie ma kluczowe znaczenie. Słaby olej pogorszy działanie korpusu zaworu, zużyje otwory i uszczelki korpusu zaworu oraz pogorszy załączanie sprzęgła. Jeśli korpus zaworu nie działa prawidłowo, wszystko w dół strumienia ulegnie pogorszeniu. Ponadto płyn jest pełen dodatków, takich jak związki przeciwdziałające wstrząsom, które są niezbędne do płynnej pracy.

Ryzykując znudzenie ludzi, podam przykład, jak dobra jest regularna wymiana płynu. Niedawno sprzedałem Audi Allroad 4.2L z 2004 roku. Kupiliśmy samochód przy przebiegu 117 000 km, mając zaledwie 4 lata. Wkrótce po zakupie sprzęgło blokady konwertera momentu obrotowego wykazywało oznaki zbliżającej się awarii. Złe drżenie podczas przyspieszania (poślizg i drżenie sprzęgła blokady konwertera momentu obrotowego), a skrzynia biegów zmieniała biegi słabo. Natychmiast wymieniłem płyn w skrzyni biegów i wszystkie objawy zniknęły. Jedyną rzeczą było to, że aktywacja sprzęgła blokady była lekko szarpana na zimno, ale nic, co zauważyłby przeciętny Kowalski. Od tego czasu wymieniałem płyn co 10 000 km, w tym samym czasie, co wymieniałem olej silnikowy.

Przy przebiegu 225 000 km skrzynia biegów działała identycznie jak po początkowej wymianie płynu. Kilka lat temu musiałem wyjąć silnik, aby naprawić znane problemy produkcyjne. Skrzynia biegów była wyjęta, więc skorzystałem z okazji, aby ją przebudować i chciałem zainstalować przebudowany konwerter momentu obrotowego. Kiedy go rozebrałem, wyglądał jak nowy w środku. Tarcze cierne w pakietach sprzęgła nadal miały napis na powierzchni styku, który jest drukowany podczas produkcji. Byłem całkowicie zdumiony. Tarcze miały tysiące i tysiące uruchomień, a napis na tarczach ciernych, gdzie stykają się z sąsiednią stalową tarczą, był dobrze widoczny.

Jestem całkowicie przekonany o wartości wymiany płynu. Dobry płyn sprawia, że korpusy zaworów działają prawidłowo, dzięki czemu odpowiednie ciśnienia są wysyłane do komponentów. Ponadto dobry płyn jest niezbędny do uzyskania prawidłowej interakcji między tarczami w pakietach sprzęgła.

Powrót do wymiany płynu

Zapoznaj się z poniższymi zdjęciami, gdzie znajdują się elementy skrzyni biegów.

Image


Image


Image



Pompa, której używam
Image


Przez lata wypróbowałem wiele różnych pomp, a ta na zdjęciu powyżej jest tym, czego teraz używam. Działają naprawdę dobrze, są tanie i bardzo łatwe do czyszczenia, dzięki czemu są nieskazitelne do następnej pracy. Aby wyczyścić, nie musisz demontować. Po prostu przepompuj przez nią rozpuszczalnik (używam paliwa), a następnie weź trochę sprężonego powietrza i wdmuchnij je do węża wlotowego. Dwa zawory jednokierunkowe wewnątrz są zorientowane tak, że powietrze przepływa prosto przez nie, usuwając i odparowując wszelkie pozostałości rozpuszczalnika. Jedynym problemem z tymi pompami jest to, że węże mają tendencję do łatwego wyciągania się z obudowy. Zabezpieczyłem moje węże, aby nie można ich było usunąć.

Podczas napełniania płynem potrzebujesz pracującego silnika (oznacza to, że pompa pompuje) i reszty elementów w skrzyni biegów pełnych płynu (tłoki sprzęgła, siłowniki itp.). Następnie napełniasz tak, aby tylko kapało z otworu wlewowego. Jeśli wyłączysz silnik, a tym samym pompę, część oleju, który krąży wokół skrzyni biegów, spada do miski, co powoduje jego przepełnienie z otworu wlewowego. Dlatego silnik musi pracować podczas końcowego napełniania.

Ponadto olej musi mieć odpowiednią temperaturę, około 40 stopni C. Jak ważne jest to, pytasz? Niektórzy powiedzą, że to krytyczne. Właściwie nie jest. Różnica w gęstości między 40 a 60 stopni C jest niewielka. Po rozmowie z producentem na ten temat i przeprowadzeniu eksperymentów w celu zmierzenia różnicy, jest to pomijalne. Z pewnością nie wystarczy, aby zrobić jakąkolwiek różnicę w działaniu skrzyni biegów, jeśli nie jest idealna podczas napełniania. Nie jest wymagany odczyt temperatury płynu diagnostycznego. Jeśli chwycisz rurę zasilającą chłodnicę płynu sprzęgła (tę najbliższą po lewej stronie skrzyni biegów) i poczujesz ją lekko ciepłą, to idealnie. 30 stopni jest zimno. 50 stopni jest gorąco. 60 stopni jest prawie za gorąco, żeby się tego trzymać. To niesamowite, jak wrażliwa jest twoja dłoń na zmiany temperatury. Problem z tą skrzynią biegów polega na tym, że miska jest plastikowa. Metalowe miski są o wiele lepsze jak to. Zawsze wymieniałem płyn w skrzyni biegów, używając odczytu diagnostycznego, ale po pewnym czasie zdałem sobie sprawę, że to strata czasu. Mógłbym łatwo uzyskać to idealnie, po prostu czując miskę.

Jak ważny jest poziom płynu? Cóż, to zależy od tego, jak jeździsz. Skrzynia biegów nie może ryzykować braku oleju na dnie miski przy wlocie filtra. Zassanie powietrza oznacza natychmiastową utratę ciśnienia i natychmiastowy poślizg sprzęgła lub możliwe rozłączenie biegu. Bardzo źle. Ten typ samochodu może pokonywać podjazd pod górę pod kątem 30 stopni z nosem w górę i maksymalnym przyspieszeniem, a następnie maksymalną siłą pokonywania zakrętów, a następnie 30 stopni z nosem w dół i maksymalnym hamowaniem silnikiem lub dowolną szaloną kombinacją tych elementów. Płyn chlupie na wszystkie strony. Należy to uwzględnić. Jeśli jeździsz w ten sposób, tak, poziom płynu musi być idealny. Jeśli jeździsz jak człowiek, 100 ml tu i tam nie zrobi żadnej różnicy. Podobnie jak w standardowym automacie, poślizg występuje tylko wtedy, gdy poziom płynu staje się bardzo niski ze względu na wlot filtra znajdujący się w pobliżu podstawy miski.

Czy wymieniam filtr? Nie. Zwykłem to robić cały czas w automatach, ale po rozebraniu ich i zobaczeniu, że były jak nowe w środku, już się tym nie przejmowałem. Zwłaszcza skrzynia biegów taka jak ta z miską, która ma aluminiowe śruby momentu obrotowego itp., i musisz usunąć wspornik pod miską (ponowne ustawienie kół później). Stosunek soku do wyciskania jest dla mnie zbyt niski. Ponadto instrukcja warsztatowa nie wspomina o tym podczas wymiany płynu. Tak, trochę oleju pozostanie w misce, jeśli po prostu spuścisz. Ale regularna wymiana płynu sprawi, że to, co jest w środku, będzie idealnie świeże. Dla porównania, podczas wymiany oleju silnikowego wymieniasz tylko 7,5 l z 10 l, które się tam znajdują.

Jeśli chodzi o procedury napełniania, które znajdują się w instrukcjach warsztatowych, muszą one stworzyć procedurę, która będzie działać w każdej sytuacji. Gorąca, zimna, nowa skrzynia biegów, skrzynia biegów wcześniej pełna płynu. Dlatego istnieje tryb napełniania PIWIS.

Z badań, które przeprowadziłem, tryb napełniania robi następujące rzeczy. Wyłącza przepływ płynu chłodzącego do wymiennika ciepła płynu sprzęgła (aby zapobiec zbyt szybkiemu nagrzewaniu się) i robi coś z cewkami, aby tłoki sprzęgła i siłowniki zmiany biegów zostały napełnione płynem. Używając trybu napełniania, słyszysz, jak to grzechocze, gdy to robi.

Ale w tym rzecz, jeśli po prostu spuszczasz płyn i napełniasz, wszystkie sprzęgła i siłowniki są już pełne płynu. Nawet jeśli zatrzymasz silnik, korpus zaworu zatrzymuje płyn w środku. Jedynym sposobem na wydostanie płynu stąd jest odkręcenie korpusu zaworu. Nawet jeśli upuścisz miskę i filtr, korpus zaworu nadal trzyma cały płyn wewnątrz wszystkiego w dół strumienia.

Wypełnienie skrzyni biegów, która właśnie została spuszczona, jest zupełnie inne niż ta, która została napełniona od zera. Procedura opisana w instrukcji warsztatowej jest taka sama dla obu. Wypełnienie skrzyni biegów, która była wcześniej pusta, powoduje, że wszystko się odbija i pierdzi całe powietrze. Ponadto, jeśli powietrze znajduje się tam, gdzie musi być płyn, skrzynia biegów może robić dziwne rzeczy, dopóki wszystko się nie napełni.

Dlaczego to jest ważne? Ponieważ jeśli po prostu spuszczasz i napełniasz, tryb napełniania nie jest wymagany do napełniania rzeczy w dół strumienia korpusu zaworu, ponieważ jest już pełny płynu.

Ponadto wyłączenie chłodzenia (właściwie ogrzewania) płynu sprzęgła nie jest tak konieczne, aby temperatura była prawidłowa. Jeśli uruchomisz silnik na zimno i wejdziesz pod samochód, możesz poczuć temperaturę płynu sprzęgła, chwytając wylot ze skrzyni biegów do wymiennika ciepła płynu sprzęgła. Użyłem również termometru na podczerwień na górze miski, aby sprawdzić, czy jest to dobry wskaźnik temperatury płynu sprzęgła. Chwytanie rury działa idealnie. Sugerowałbym ludziom, aby weszli pod samochód i zrobili to, aby czuli się komfortowo z tym, co się dzieje, przed wymianą płynu.

Kiedy uruchamiasz silnik na zimno, jest jasne, że szybko nagrzewający się płyn chłodzący jest kierowany do wymiennika ciepła płynu sprzęgła w celu ogrzania płynu. Nie dzieje się to tak szybko, że nie możesz wykonać końcowego napełniania, zanim zrobi się za ciepło. Prawdopodobnie zajmuje to około 5 minut, aby osiągnąć około 50 stopni, jeśli temperatura początkowa wynosi 25 stopni. Mnóstwo czasu na napompowanie ostatniego kawałka płynu, aby był pełny, zanim osiągnie 40 stopni.

Kiedy wymieniłem płyn w mojej skrzyni biegów, byłem dość kliniczny w mierzeniu tego, co wyszło i co włożyłem z powrotem. 3L wyszło i 3L wróciło.

Proces, którego użyłem, to

- Przed spuszczeniem usunąłem korek wlewowy z pracującym silnikiem i skrzynią biegów w temperaturze 40 stopni C, aby zobaczyć, jaki był poziom fabryczny. Było tuż przy dnie otworu wlewowego.

- Spuścić. Zostawiłem go na noc na podnośniku, aby spuścić jak najwięcej i również ostygnąć na zmianę następnego ranka. Zainstalowałem korek spustowy następnego ranka. Temperatura zewnętrzna 15 stopni C. Temperatura miski 20 stopni C.

- Silnik wyłączony, napełniony do momentu kapania (weszło 2,5 l płynu). Pompa pozostaje w otworze wlewowym.

- Uruchom silnik, wróć do otworu wlewowego i pompuj, aż płyn zacznie kapać. Kolejne 0,5 l weszło przed kapaniem.

- Wybierz R, D, a następnie P, kilka sekund w każdym. AKTUALIZACJA: Już tego nie robię. Jeśli tylko spuszczasz i napełniasz zgodnie z tą instrukcją DIY, wybór biegów nie ma wpływu na poziom.

- Wróć do otworu wlewowego i sprawdź. Nadal kapało.

- Usunąłem wąż pompy z otworu wlewowego. Ze względu na rozmiar mojego węża pompy, który był tylko nieznacznie mniejszy niż otwór wlewowy, po wyjęciu węża płyn wypływał z dobrą prędkością. Oszacowałem, że poziom płynu jest o około 5 mm wyższy niż dno otworu wlewowego. W tym czasie zainstalowałem i dokręciłem korek wlewowy. Patrząc do komory, do której wchodzi płyn, jest ona dość mała, a różnica w poziomie, którą oszacowałem, to stosunkowo mała objętość przepełnienia.

- Temperatura płynu nadal około 25 stopni C. To było około 2 minuty po uruchomieniu silnika, kiedy ponownie zainstalowałem korek wlewowy.

- Założyłem koło, opuściłem samochód i odbyłem bardzo krótką przejażdżkę. Delikatnie jechałem do około 70 km/h, aby upewnić się, że wszystkie biegi do 7. były włączone. R był używany przy wychodzeniu z szopy. Wszystkie zmiany i pobieranie sprzęgła idealne. Potem wróciłem do domu. Po podniesieniu samochodu ponownie uruchomiłem silnik, wyjąłem korek wlewowy i sprawdziłem poziom. Teraz tylko kapało. Temperatura oleju w misce wynosiła 35 stopni C, używając termometru na podczerwień. Korek wlewowy ponownie zainstalowany.

Ta jazda i ponowne sprawdzenie zostały wykonane po rozmowie z technikiem Porsche, który wyjaśnił mi, co robi tryb napełniania, i bez użycia trybu napełniania, co można zrobić, aby upewnić się, że wszystkie siłowniki są pełne podczas sprawdzania poziomu. Różnicę w poziomie między przed i po jeździe oszacowałem na około 50 ml. Oczywiście w skrzyni biegów było gdzieś trochę małej objętości, którą trzeba było napełnić poprzez załączenie biegu. Może to były tylko pęcherzyki powietrza osadzające się. Kto wie.

Dla większości ludzi ponowne podnoszenie samochodu będzie PITA. Mam szczęście, że mam podnośnik w mojej szopie, więc ponowne podnoszenie było oczywistością. Wiedząc, co wiem teraz, nie planuję ponownego sprawdzania, kiedy to zrobię w przyszłości. Po prostu napełnię, aby wypływało z lekkim przepełnieniem i po prostu to zostawię.

Wyniki po zmianie. Zmiany są takie same (piękne), ale pobieranie sprzęgła w R i 1. wydaje się być płynniejsze, szczególnie przy bardzo małych prędkościach, gdzie występuje celowy poślizg. Właściwie nie spodziewałem się żadnej zmiany. Mój samochód ma tylko 50 000 km i nigdy nie mieszkał w mieście.

AKTUALIZACJA: Zmieniłem już płyn sprzęgła dwa razy. Za każdym razem wyjmujesz tylko około połowy płynu, więc zrobiłem to dwa razy, z pewną jazdą pomiędzy, aby uzyskać około 75% nowego płynu. Za pierwszym razem sprawdziłem płyn później, jadąc trochę, a następnie ponownie podnosząc i sprawdzając. Za drugim razem nie zawracałem sobie głowy, ponieważ nie musiałem uzupełniać po zrobieniu tego podczas pierwszej wymiany płynu.

Dzisiaj sprawdziłem, używając trybu napełniania olejem PIWIS. Minęło około 500 km od ostatniego napełnienia, a używając trybu napełniania PIWIS, poziom był idealny od ostatniego razu. Ponadto wybór różnych biegów podczas napełniania nie miał wpływu na poziom, więc nie zawracałbym sobie tym głowy.

Informacje o wymianie oleju przekładniowego

Jeśli chodzi o wymianę oleju przekładniowego, jedyną rzeczą, która różni się od normalnej manualnej skrzyni biegów, jest chłodnica oleju. Ta chłodnica oleju ma małą pompę, która jest przymocowana do tyłu wału wewnętrznego, który biegnie do przodu do dyferencjału. Olej krąży tylko wtedy, gdy koła się obracają.

Podczas spuszczania należy zwolnić główny korek z tyłu, a także mały korek pod dyferencjałem. Olej znajduje się w tej samej komorze, ale wyraźnie są dwa najniższe punkty, z których należy spuścić. Napełnianie odbywa się przez pojedynczy otwór wlewowy.

Kiedy spuszczasz olej przekładniowy z tylnego otworu spustowego, początkowo będzie spływał szybko, ale potem przez następne dziesięć minut będzie wypływać coraz więcej. To chłodnica oleju powoli się opróżnia. Kiedy początkowo napełniasz, chłodnica oleju jest nadal pusta i musi zostać napełniona. Robisz to, wkładając skrzynię biegów na 1. bieg na biegu jałowym (po podniesieniu na podnośniku) i pozwól kołom powoli obracać się przez dwie minuty, aby obrócić pompę i upewnić się, że chłodnica oleju jest pełna. Następnie zatrzymujesz silnik i uzupełniasz olej.

Jeśli zamierzasz wymienić oba płyny, najpierw wymień płyn sprzęgła, a następnie olej przekładniowy. Dzieje się tak, ponieważ nie chcesz, aby wnęka płynu sprzęgła była zbyt ciepła przed wymianą.

DIY wymiany płynu sprzęgła

1. Podnieś samochód, aby uzyskać dostęp od spodu. Musi być wypoziomowany. Zdejmij tylne lewe koło. Silnik musi być zimny.

2. Użyj taśmy maskującej, aby zakryć szczelinę między obudową skrzyni biegów a miską po lewej stronie (powyższy obraz). Przed taśmowaniem wyczyść odtłuszczaczem, aby się przykleił. To zakrywa szczeliny między miską a obudową, aby się nie napełniły olejem.

3. Poluzuj korek wlewowy po lewej stronie. Po poluzowaniu wkręć go z powrotem palcem. Chcesz sprawdzić, czy możesz to usunąć przed spuszczeniem miski.

4. Wyjmij korek spustowy i spuść płyn z miski. Po spuszczeniu załóż korek. 15 Nm. Bądź ostrożny. To aluminiowy korek, a mocowanie torx T30 jest łatwo zerwane, jeśli używasz słabego narzędzia.

5. Wyjmij korek wlewowy. Użyj pompy, aby napełnić, aż zacznie kapać z otworu wlewowego. Pozostaw pompę podłączoną, aby ułatwić końcowe napełnianie.

6. Uruchom silnik.

7. Napełnij pompą, aż zacznie kapać. Powinno potrzeba trochę więcej.

8. Ręka na rurze zasilającej wymiennika ciepła. Gdy temperatura jest delikatnie ciepła (ok. 40C). Wyjmij wąż pompy. Upewnij się, że poziom płynu jest dobrym, solidnym kapaniem.

9. Załóż korek wlewowy. 27 Nm.

10. Wyłącz silnik.

11. Wyczyść miskę i rozpórkę pod skrzynią biegów.


DIY wymiany oleju przekładniowego

1. Podnieś samochód jak powyżej.

2. Wyjmij główny korek spustowy oleju przekładniowego. Pozwól spływać przez 10 minut, aby wymiennik ciepła się opróżnił. Zainstaluj 27 Nm.

3. Wyjmij korek spustowy dyferencjału i spuść olej. Zainstaluj 10 Nm.

4. Wyjmij korek wlewowy. Użyj pompy, aby napełnić, aż zacznie kapać. Załóż korek palcem.

5. Wsiądź do samochodu. Zamknij drzwi i uruchom silnik. Włóż do manualnej zmiany biegów 1. Hamulec i hamulec postojowy wyłączone. Pozwól kołom powoli obracać się na biegu jałowym na 1. przez 2 minuty. Trzymaj drzwi zamknięte. Otrzymasz ostrzeżenia na MFD, jeśli nie.

6. Hamulce włączone. Wybierz P. Silnik wyłączony.

7. Napełnij pompą, aż zacznie kapać. Zajmie to kilka kolejnych pomp, ponieważ wymiennik ciepła jest teraz pełny płynu.

8. Załóż korek wlewowy. 27 Nm.

9. Wyczyść miskę i rozpórkę pod skrzynią biegów.
 

Attachments

#3 · (Edited)
AKTUALIZACJA:

Dziś rano porównałem poziom napełnienia, który osiągnąłem wcześniej, z użyciem trybu napełniania PIWIS. Są identyczne.

Jak podejrzewałem, wszystko za korpusem zaworu pozostaje pełne po spuszczeniu płynu. Po aktywacji trybu napełniania słychać stukanie skrzyni biegów podczas pracy, ale ponieważ wszystko jest już pełne, nie obniża to poziomu płynu, a tym samym nie jest wymagane więcej płynu.

Ponadto wybór różnych biegów nie robi różnicy, ponieważ wszystko za korpusem zaworu jest już pełne. Zmieniłem procedurę napełniania, aby to odzwierciedlić.

Ostatecznie procedura jest niezwykle prosta. Spuścić, napełnić, uruchomić samochód, napełnić, poczekać, aż się rozgrzeje, zamontować korek wlewu. Oceniłbym to jako łatwiejsze niż wymiana oleju silnikowego.

W OP powyżej zamieściłem link do filmu, który nakręciłem i w którym mówię o DIY i pokazuję, co dzieje się w trybie napełniania.
 
#4 ·
Ostatnim razem zabrałem swój do niezależnego warsztatu, ale następnym razem na pewno zrobię to sam. Dzięki za instrukcję i potwierdzenie.
 
owns 2014 Porsche Boxster S
#5 ·
JJ, czytałem sprzeczne informacje na temat wartości momentu obrotowego śruby spustowej miski olejowej. Wspomniałeś o 15 Nm, co odpowiada 11 lb ft. Inny użytkownik wspomniał o 20 lb. Jestem po prostu ciekaw, czy możesz zacytować mi swoje źródła? Jutro zabiorę się za to zadanie. Dzięki!
 
#6 · (Edited)
Pochodzi z instrukcji warsztatowej. Pierwsze odniesienie (pierwszy obrazek poniżej) to to, którego użyłem.
Uważam, że specyfikacje tolerancji są trochę dziwne. Sposób, w jaki to czytam, to moment obrotowy 15-18 Nm.

Znalazłem również inne odniesienie, które mówi 20 ft lb (27 Nm) w tym samym dokumencie. Jest to wyraźna sprzeczność z pierwszym odniesieniem w tym samym dokumencie. To jest drugi obrazek poniżej.

Korek spustowy jest znacznie mniejszy niż korek wlewowy i znacznie różni się od korka wlewowego. Uważam, że drugie odniesienie jest nieprawidłowe.

Unikałbym nadmiernego dokręcania. Korek spustowy jest aluminiowy, a torx jest łatwy do uszkodzenia podczas wyjmowania. Ponadto korek ma uszczelkę typu o-ring wokół obwodu i jest całkowicie uszczelniony, zanim jeszcze wkręcisz go do końca. Uszczelka typu o-ring zapobiega jego wykręcaniu się, więc nie wypadnie, nawet jeśli dokręcisz go za słabo. Szczerze mówiąc, gdybym przyłożył do niego 27 Nm, byłbym pewien, że musiałbym go rozwiercić, ponieważ mocowanie torx łatwo by się uszkodziło, zanim by się poluzowało.
 
#7 · (Edited by Moderator)
Jeff, chciałem tylko bardzo podziękować za Twoją relację i za to, że dałeś mi pewność siebie, by samemu się za to zabrać. Zrobiłem dziś oba płyny, a także filtr/miskę olejową, ponieważ zbliża się do 120 000 mil i chciałbym zatrzymać ten samochód na czas nieokreślony, więc tanie ubezpieczenie. Zarówno płyny PDK, jak i dyferencjału wyglądały naprawdę dobrze, biorąc pod uwagę przebieg; ładny miodowy brąz. Jeśli chodzi o pracę, była wystarczająco łatwa mechanicznie, ale bardzo brudna z punktu widzenia napełniania płynem i wyjmowania miski olejowej, która pomieściła znacznie więcej płynu, niż można by pomyśleć po długim spuszczaniu. A uzupełnianie aż do momentu, gdy wypłynie z otworu, w połączeniu z pompami transferowymi, które nie chciały się zatrzymać, gdy próbowałem usunąć węże i wymienić wtyczki... to była najbardziej brudna praca, jaką kiedykolwiek wykonałem.

To powiedziawszy, jazda próbna przebiegła bezproblemowo i gładko, bez żadnych usterek i problemów, więc to dobry początek! Jeśli chodzi o śruby miski olejowej PDK, zacząłem od 2 lb ft, / 24 in lb i przetestowałem je na istniejących śrubach, aż znalazłem numer momentu obrotowego, który zaczął obracać śrubę przed kliknięciem. Ta liczba wyniosła ostatecznie 34 in lb. Zinterpretowałem to jako początkowe ustawienie momentu obrotowego 24 in lb + „średnia granica plastyczności”. Podczas ponownego montażu nowych śrub dokręciłem je wszystkie do 24 in lb, a następnie wróciłem i dałem im wszystkim ostateczne ustawienie 34 in lb, mniej niż 1 dodatkowy lb ft. Jak dotąd brak wycieków i naprawdę nie jest to dużo dodatkowej rotacji niż 24 lb ft. Jestem z tego zadowolony.

Jeszcze raz dziękuję za bycie pionierem i dzielenie się wiedzą! Rano jadę do dealera na ustawienie geometrii, ponieważ musiałem usunąć wszystkie wsporniki i miskę podporową, aby wymienić miskę olejową.

Na zdrowie!
 
#9 ·
Planuję sprawdzić to rano, zanim udam się do dealera. Otworzyłem korek wlewu oleju dzisiaj rano, gdy samochód był zimny, aby zobaczyć, ile, jeśli w ogóle, wyleci. Rzeczywiście, wypłynęło tylko trochę. Więc kiedy jutro rano znów będzie zimno, sprawdzę, czy zrobi to samo. Jeśli nie, uzupełnię go na zimno. Jak dotąd wszystko, co powinno być gładkie, jest gładkie (tryb normalny), a wszystko, co powinno być ostre, jest szybkie i ostre (sport i sport plus). Nic się nie ślizga ani nie stuka, więc wierzę, że to sukces!
 
#10 · (Edited)
Jaymac, czy mogę prosić o przysługę?

Czy nadal masz stary filtr? Jestem zainteresowany przyjrzeniem się mu, w szczególności, jaki jest wkład filtra, czy wkład filtra można rozerwać (jak filtr oleju silnikowego) i czy w środku były jakieś zanieczyszczenia. Jeśli nadal go masz, czy możesz go rozciąć i zrobić kilka zdjęć?

Dzięki
 
#11 ·
Jeśli śmieci nie zostaną odebrane do czasu, gdy wrócę do domu, spróbuję to zrobić. Mogę ci powiedzieć, że to włóknisty, ciasno tkany materiał, prawie jak gąbka druciana. Nowy jest czysto biały, a używany był ciemnoszary, bez widocznych gołym okiem cząsteczek. Kiedy wytarłem magnesy, na ręczniku papierowym pojawił się połysk, ale nie było żadnych namacalnych kawałków, które byłyby wystarczająco duże, aby zidentyfikować je jako pojedynczy kawałek metalu. Czy to ma sens?
 
#13 ·
Żadnych problemów.
To, co napisałeś w poście powyżej o materiale przypominającym gąbkę do szorowania, to naprawdę wszystko, czego potrzebowałem, ponieważ chciałem tylko potwierdzić, że jest to jak standardowy filtr automatycznej skrzyni biegów.
Niewielka ilość materiału na magnesach to dobra wiadomość. Gdyby były widoczne kawałki, byłoby to bardzo źle. Spodziewałbym się, że będzie to jak pasta z najdrobniejszych materiałów. Jeśli to tylko niewielkie smarowanie po 120 000 milach, a olej nadal ma miodowy brąz, to mówi mi, że zużycie pakietów sprzęgła jest bardzo małe. Porsche wyraźnie wykonało bardzo dobrą robotę w zarządzaniu zużyciem za pomocą oprogramowania TCM.
 
#14 ·
Właśnie zrobiłem ten serwis, tylko spuściłem i napełniłem (dwa razy, aby uzyskać więcej nowego płynu do starego płynu) i wydaje się, że mogę spuścić około 2,5 l (plus zgaduję kolejne 0,1 l lub 0,2 l, które kapie na zewnątrz wiadra lub zbiera się w poprzeczce), ale przy napełnianiu było to bliżej 3 l, które wlałem za pierwszym razem i około 2,9 l, które wlałem za drugim razem. Kiedy wyciągnąłem korek wlewowy przed pierwszą wymianą, nic się nie wylało. Czy przy 6 latach i 38 000 milach na fabrycznym napełnieniu jest to powszechne, że brakuje 1 litra (zakładając, że dlatego spuściłem więcej)? Jedyną inną rzeczą, o której mogę pomyśleć, jest to, że samochód nie jest idealnie wypoziomowany (używając podnośnika Quick Jack w moim garażu). Dzięki

Jeff
 
#15 ·
Dziękuję JJ za szczegółowe instrukcje. Zrobiłem to wczoraj wieczorem w warsztacie znajomego przy 24,xxx milach. To była noc w warsztacie dla chłopaków. Rezultatem była zauważalna poprawa w zmianie biegów i znacznie mniejsze „poślizgi” podczas przechodzenia z biegu wstecznego na jazdę do przodu. Tym razem wymieniłem tylko płyny, następnym razem wymienię miskę olejową. Planuję zrobić to ponownie po kolejnych 2 weekendach na torze - ponieważ wymiana usuwa tylko około 3 litrów. Teraz, kiedy to zrobiłem i postępuję zgodnie z Twoimi instrukcjami, widzę, jakie to naprawdę proste. Wielkie dzięki!
 

Attachments

  • Like
Reactions: ELCID86
#16 ·
Próbowałem zrobić podsumowanie części, lokalizacji, momentów obrotowych i potrzebnych narzędzi. Proszę spojrzeć na moją listę i dać mi znać, czy coś pominąłem lub coś źle zrozumiałem....

Potrzebne części:
(2) Korki wlewowe
(1) Olej przekładniowy M18 x 1,5, nr części 97032180500
(1) Olej sprzęgłowy M18 x 1,5, nr części 97032180500
(3) Korki spustowe
(1) Olej przekładniowy M18 x 1,5, nr części 97032180500
(1) Spust oleju przekładniowego mechanizmu różnicowego, 9A7-008-526-00
(1) Spust miski olejowej sprzęgła, nr części 9G1-321-825-02
Olej przekładniowy - (3) Litry Mobillube PTX 75W-90, 000
Olej sprzęgłowy – (4) Litry Porsche Pentosin PDK fluid, 000-043-305-12
A jeśli wymieniasz miskę olejową/filtr….
Miska z uszczelką i zintegrowanym filtrem – nr części 9G1-321-025-00
(13) śrub z zestawem miski.

Ustawienia momentu obrotowego:
Korki wlewowe;
(1) Wlew oleju przekładniowego - dokręcić momentem 27 nm / 20 ft lb
(1) Wlew oleju sprzęgłowego - dokręcić momentem 27 nm / 20 ft lb
Korki spustowe
(1) Spust oleju przekładniowego, dokręcić momentem 27 nm / 20 ft lb
(1) Spust oleju przekładniowego mechanizmu różnicowego, dokręcić momentem 10 nm / 7,5 ft lb
(1) Spust miski olejowej sprzęgła, dokręcić momentem 15 nm / 11 ft. lb
Śruby parametrów miski olejowej (jeśli wymienione), dokręcić momentem 2,7 nm / 24 INCHES

Lokalizacja:
(2) Korki wlewowe;
(1) Wlew oleju przekładniowego – po prawej stronie.
(1) Wlew oleju sprzęgłowego - po lewej stronie przy rurach chłodzenia
(3) Korki spustowe
(1) Spust oleju przekładniowego – pośrodku za miską
(1) Spust oleju przekładniowego mechanizmu różnicowego - po prawej stronie w pobliżu rogu miski
(1) Spust miski olejowej sprzęgła - w misce, dostępny przez okrągły otwór

Narzędzia:
(2) Korki wlewowe;
(1) Wlew oleju przekładniowego – 8 mm Hex, z przedłużką
(1) Wlew oleju sprzęgłowego – 8 mm Hex, z przedłużką
(3) Korki spustowe
(1) Spust oleju przekładniowego – 8 mm Hex, z przedłużką
(1) Spust oleju przekładniowego mechanizmu różnicowego – 5 mm Hex,
(1) Spust miski olejowej sprzęgła - w misce – Torx 30
Taśma do ochrony uszczelki miski olejowej
Klucz dynamometryczny
Zbiornik na olej
Pompa do napełniania olejem

Dzięki, Matt
 
#36 ·
Potrzebne części:
Korki spustowe
(1) Korek spustowy miski olejowej sprzęgła, nr części 9G1-321-825-02 Korek uszczelniający: PAF-008-528
Zamówiłem części, aby przygotować się do tej pracy, a numer części miski olejowej został zastąpiony przez Korek uszczelniający: PAF-008-528 i kosztuje teraz około dwa razy więcej (13-14 dolarów za sztukę).
 
#19 ·
Dobra robota. Cieszę się, że mogłem pomóc.

O kurczę, ten płyn jest ciemny jak na zaledwie 24 tys. mil. Jak często jeździsz samochodem po torze?
To nie było piękne. Jeździłem samochodem na torze przez 3 weekendy. Został oddany do użytku w 2014 roku, więc ma 6 lat.

Jeszcze raz dziękuję, bo twoja relacja dała mi pewność siebie, żeby się za to zabrać - cieszę się, że to zrobiłem.
 
#18 ·
Ten płyn jest zdecydowanie za ciemny dla dyferencjału/PDK. Mój był prawie jak nowy, gdy został wymieniony przy przebiegu 60 tys. mil i 30 dniach na torze.
 
owns 2014 Porsche Boxster S
#20 ·
Ten płyn jest zbyt ciemny dla dyferencjału/PDK. Mój był prawie jak nowy, kiedy został wymieniony przy 60 tys. mil i 30 dniach na torze.
Patrząc na moje sekwencje zdjęć, to płyn, który pochodził ze strony sprzęgła. Strona przekładni nie była wcale lepsza.
 
#21 ·
jjrichar, jeszcze raz dziękuję za wspaniałe opracowanie. Użyłem tego 6 razy (4x ze zmianą miski olejowej) i nie miałem żadnych problemów.

Jaymac17, poszedłem z 4 Nm dla śrub miski olejowej (przejście 2 Nm, a następnie przejście 4 Nm) i nie miałem żadnych wycieków, sączenia ani poluzowanych śrub po 6 miesiącach codziennej jazdy i 10 dniach na torze na dwóch różnych samochodach (997.2 Targa 4 i 981 Boxster S).

Cieszę się, że mamy tego typu społeczność.

Jeff
 
#22 ·
Cieszę się, że mogłem pomóc. Moim celem było spróbować odsłonić tajemnicę stojącą za skrzynią biegów i uświadomić ludziom, że nie jest to nic specjalnego i że serwisowanie to prosty proces. Jeśli ludzie korzystają z tych informacji, aby nie być zakładnikami salonów samochodowych w kwestii podstawowej konserwacji, to misja została wykonana.

To zabawne, ale kiedy kupiłem samochód, miałem wrażenie, że będzie trudno przy nim pracować. Im więcej robię, tym bardziej zdaję sobie sprawę, że jest on bardzo dobrze zaprojektowany pod kątem łatwej konserwacji, biorąc pod uwagę, że jest to samochód z silnikiem umieszczonym centralnie. Moim zdaniem wokół samochodu i jego działania jest o wiele więcej tajemnic, niż powinno być.

Pytanie do osób zorientowanych w temacie skrzyni biegów i materiału obudowy. Czy jest to aluminium czy magnez? Zakładam, że to aluminium (nie jest pomalowane i wygląda jak aluminium), a aluminiowe śruby są tylko dla wagi, a nie ze względu na obawy związane z korozją galwaniczną z obudową magnezową. Jeśli obudowa jest aluminiowa, osobiście wymieniłbym aluminiowe śruby na standardowe śruby ZF M6, których używają w zasadzie w każdej innej misce olejowej skrzyni biegów, którą produkują z aluminiową obudową. Oszczędza to bólu związanego z procedurami dokręcania z niskim momentem obrotowym i nigdy nie trzeba ich wymieniać. Jestem pewien, że istnieje sposób na łatwe przetestowanie materiału obudowy dla kogoś, kto posiada wiedzę.
 
#24 · (Edited by Moderator)
Doskonały wpis!!!! Właśnie zamierzam rozpocząć ten projekt w moim 987.2 Cayman S PDK.

Zacząłem od chęci wymiany uszkodzonej osłony wału napędowego. Ale po zdjęciu osłony podwozia, z niecierpliwością chcę to również dokończyć. Mam już "zestaw serwisowy miski olejowej skrzyni biegów" Porsche # 9G132102500-K, który zawiera kilka uszczelek, O-ringów i płaski element filtrujący.

Ponieważ nie mogłem znaleźć szczegółów w tym poście, jaki płyn wszyscy Państwo stosowali do PDK, a także do oleju przekładniowego? Zakładam, że nie wszyscy poszli z oryginalnym Porsche.

Dziękuję!
 
#28 ·
Rozumiejąc, że korek spustowy płynu sprzęgła jest uszczelniony o-ringiem i może być ponownie użyty, jeśli jest w dobrym stanie, co z 2 korkami spustowymi oleju przekładniowego? Czy używają podkładek zgniotowych, które wymagają wymiany?
Nie. Są to standardowe korki ZF, których używają we wszystkich swoich skrzyniach biegów. Mają plastikową podkładkę, która jest osadzona w korku. W książce jest mowa o wymianie korka, ale nie jest to wymagane. Używam ponownie tych korków we wszystkich moich skrzyniach biegów od wielu lat i nie mam żadnych problemów. Są bardzo wysokiej jakości.
 
#30 ·
Z pomocą informacji zawartych w tym wątku, w miniony weekend zabrałem się za wymianę płynu sprzęgła.

Mój to 2013BB z przebiegiem 60 tys. mil, głównie przebiegami dojazdów do pracy, które zakończyły się około 5 lat temu. Przejechałem tylko kilka tysięcy mil rocznie w ciągu ostatnich 5 lat i jest w eksploatacji od 8 lat i 8 miesięcy. Wszystko po ulicach, bez toru, i nie mam Sport Plus, więc brak Launch Control/ostrych startów. PDK zaplanowane na obie wymiany oleju przy 120 tys. km/12 latach. Miałem zamiar zrobić obie wymiany oleju, ale zdecydowałem się zrobić tylko sprzęgło (bez miski olejowej/filtra) teraz, więc mogłem się na tym skupić. Zrobię skrzynię biegów za kilka miesięcy, kiedy zrobię coroczny serwis oleju silnikowego, filtra, odpowietrzania hamulców itp.

Ten (proces wymiany oleju w sprzęgle) naprawdę nie jest wielkim problemem. Postawiłem samochód na Quick Jacks, wyciągnąłem korek wlewu, żeby zobaczyć, jaki jest poziom (zaczął wypływać). Włożyłem go z powrotem, a następnie spuściłem płyn sprzęgła. Kolor płynu był ciemniejszy niż nowego płynu, ale nie straszny. Zrobiłem jedną rzecz inaczej niż w zamieszczonych instrukcjach; Kiedy płyn przestał kapać, zostawiłem korek spustowy wyjęty i wlałem około pół litra do wlewu, aby wypłukać więcej starego oleju, który nie spłynął z dna miski. Założyłem z powrotem korek spustowy i napełniłem około 2,5 l, aż olej wypłynął z otworu wlewu. Uruchomiłem samochód i dodałem kolejne około 0,5 l. Kiedy rura chłodnicy oleju była ciepła w dotyku, zajęło to może jeszcze kilka uncji, aby ponownie mocno wypłynąć z otworu wlewu (około 1 pompka). Szybko założyłem z powrotem korek i to było to. Wszystko poszło zgodnie z oczekiwaniami.

Dodałbym tylko, że było to trochę niechlujne, nawet ze wszystkimi odpowiednimi narzędziami, ponieważ olej ma tendencję do rozpryskiwania się i kapania. W przeciwnym razie nie ma problemów. Niedawno kupiłem Foxwell 530, który twierdzi, że uruchomi kalibrację PDK. Zamierzałem to zrobić po jeździe testowej, ale proces nie uruchomił się. To będzie musiało zostać rozwiązane z producentem i jest przeznaczone na inny post.

Sprzęgło lepiej się załącza z miejsca. Zmiany biegów pod obciążeniem zaczęły tracić ostrość przed wymianą oleju. Teraz są lepsze.

Chcę podziękować jjrichar's za szczegółowe opisanie swoich doświadczeń w tym wątku. Chociaż jestem doświadczonym majsterkowiczem, który wiele lat temu zaczynał jako technik samochodowy, byłem tak samo przestraszony jak wielu w odniesieniu do tajemnic PDK. Twoje szczegółowe zamieszczenie tutaj było integralną częścią łagodzenia mojego niepokoju, że jest to coś, co tylko technik Porsche z PIWIS mógłby wykonać. Więc jeszcze raz, dziękuję!

Mogę, ale nie muszę, ponownie płukać w przyszłości, aby usunąć więcej starego oleju, ale wkrótce wymienię olej w skrzyni biegów. W wieku 10 do 12 lat opuszczę miskę olejową i wymienię ją wraz z całym olejem. Zobaczymy, co przyniesie przyszłość...